Język angielski w branży IT – kluczowe słownictwo i użyteczne frazy

język angielski - nieodłączny element pracy informatyka

Język angielski jest zdecydowanie językiem informatycznym. Dobra znajomość angielskich zwrotów z dziedziny informatyki jest zatem konieczna w celu sprawnego porozumiewania się ze współpracownikami. Jakie słownictwo należy koniecznie opanować? Oto garść informacji, którą możesz rozszerzyć w szkole językowej!

Angielski w IT – słówka i skrótowce, po których poznasz informatyka

Zacznijmy od słownictwa, które powinien znać każdy, kto pracuje w IT. Do powszechnie używanego angielskiego słownictwa informatycznego należą m.in.:

  • Front-end – wszystkie elementy, które odpowiadają za to, jak daną stronę internetową lub aplikację widzi użytkownik.
  • Back-end – wszystko to, czego użytkownik strony bądź aplikacji nie widzi, a co odpowiada za na przykład komunikację z serwerem czy bazą danych.
  • End user – jest to domyślny użytkownik danego produktu, strony lub aplikacji.
  • FTP – jest to skrót od angielskiego zwrotu „File Transfer Protocol”, który określa protokół odpowiedzialny za transferowanie plików z jednego hosta do drugiego.
  • Hosting ‒ pamięć, która została wydzielona na serwerze w celu przechowywania plików danego serwisu, czyli na przykład strony internetowej.
  • UI ‒ skrót od angielskiego „User Interface” oznacza każdą formę interakcji użytkownika z aplikacją, stroną internetową ale również ze sprzętem, czyli komputerem lub tabletem.
  • VPN ‒ akronim pochodzący od angielskiego zwrotu „Virtual Private Network” oznacza technologię umożliwiającą podłączenie się do prywatnej sieci, które jest o wiele bezpieczniejsza od sieci publicznej.
  • SaaS – pochodzi od angielskiego „Software as a Service” i oznacza sposób dostarczania aplikacji, najczęściej biznesowych, przez Internet. Użytkownik nie musi instalować programu na komputerze, gdyż korzysta z niego za pomocą przeglądarki.

Język angielski dla branży IT – zwroty, które warto pamiętać

Żeby zapytać o treść lub rodzaj błędu pojawiającego się na komputerze, można użyć takich pytań jak:

What error are you getting? 
Jaki błąd się pojawia?

I’m getting a blue screen of death. 
Widzę tzw. blue screen. (Czyli komunikat błędu z niebieskim tłem, oznaczający pojawienie się krytycznego błędu).

Is the issue reproducible? 
Czy problem jest odtwarzalny (np. przy użyciu innego konta)?

The problem occurs only for me/It is a global issue. 
Problem pojawia się tylko u mnie/Problem ma globalny zasięg. (Gdy użytkownicy z różnych krajów doświadczają tego samego problemu). 

What system distribution and version are you using? 
Jakiego systemu i wersji używasz? 

Osoby chcące opanować język angielski w programowaniu lub angielski dla specjalistów IT powinny także zapoznać się z najczęstszymi komunikatami błędów sieciowych, do których należą:

  • 400 – Bad Request – nieprawidłowe żądanie
  • 404 – Not Found – nie znaleziono
  • 408 – Request Timeout – przekroczony czas żądania
  • 502 – Bad Gateway – błędna brama
  • 503 – Service Unavailable – usługa niedostępna
  • 504 – Gateway Timeout – przekroczono czas oczekiwania bramy
  • Network Timeout – przekroczenie limitu czasu sieci
  • Connection Refused – połączenie odrzucone

Słówka angielskie w informatyce to jeden z tych działów słownictwa angielskiego, które przydaje się nie tylko informatykom. Hosting, serwer czy print screen ‒ tych słów używamy również w komunikacji polskiej.

Jeśli chcesz szerzej poznać zwroty angielskie, które z powodzeniem wykorzystasz w pracy w IT ‒ zapraszamy Cię na lekcje angielskiego w Krakowie. Z naszymi lektorami szybko zrobisz upgrade swojego angielskiego do wersji premium.

Interesuje Cię, gdzie jeszcze może przydać się umiejętność mówienia po angielsku? Zerknij na te artykuły opublikowane na naszym blogu: